„(Descoperirea, n.r.) a deschis noi perspective” în privința vârstei de la care încep să învețe bebelușii, a declarat joi Charlene Krueger, coordonatoarea studiului, profesor asociat la Colegiul pentru infirmiere al Universității din Florida.
Studiul, publicat în revista Infant Behavior and Development, a urmărit 32 de femei din săptămâna 28 până în săptămâna 38 de sarcină, în cadrul unei cercetări care a urmărit să identifice apariția abilităților de învățare.
Charlene Krueger le-a rugat pe femei să repete de trei ori cu voce tare o poezioară pentru copii cu durata de 15 secunde, de două ori pe zi, timp de șase săptămâni. Poezioara aleasă nu fusese cunoscută dinainte de mame.
Ritmul cardiac al fetușilor a fost monitorizat la 32, 33 și 34 de săptămâni, în timp ce ascultau o înregistrare cu vocea unei femei necunoscute, care spunea poezioara.
Până în săptămâna 34, ritmul cardiac al fetușilor testați a arătat o ușoară încetinire în timp ce ascultau înregistrarea, față de un grup de control format din fetuși al căror ritm cardiac se accelera ușor în timp ce ascultau înregistrarea unei poezioare noi.
Cercetătoarea americană a afirmat că un ritm cardiac în scădere a fost asociat de multă vreme cu faptul că un fetus recunoaște lucruri familiare, în timp ce un ritm cardiac accelerat constituie o reacție la un sunet sau o experiență nouă.
În săptămâna 34 de sarcină, mamele au încetat să mai recite poezioara. „La 38 de săptămâni, am ajuns la concluzia că fetusul își amintea ritmul poezioarei respective, adică la patru săptămâni după ce mama înceta să o recite. Cu cât reacția era mai profundă și mai prelungită (la 38 de săptămâni), cu atât eram mai sigură că avusese loc un proces de învățare”, a adăugat Charlene Krueger.
Aceasta a explicat că descoperirea ar putea contribui la îngrijirea bebelușilor prematuri din secțiile de neonatologie, precizând că intenționează să plaseze înregistrări cu vocea mamei în pătuțul copiilor, astfel încât bebelușii să beneficieze de impactul pozitiv al acestora.
Teodora Nicolau